Google beloont mobiele websites vanaf 21 april 2015!

Google heeft onlangs aangekondigd dat ze hun algoritme weer zullen gaan aanpassen, hun motivatie achter deze aanpassing is om van het internet een meer mobielvriendelijke plek te maken. Vanaf 21 april 2015, zal mobielvriendelijkheid als een ranking factor gelden. In de afgelopen maanden waren er tekenen dat Google hiermee bezig was, o.a. door een ‘mobile friendly’ tag toe te voegen aan de (mobiele) zoekresultaten en zelfs webmasters met een Google Webmaster Account kregen een waarschuwing via de mail als hun website niet mobielvriendelijk was. Mobiel (data)verkeer groeit, net zoals mobiel zoeken, niet iets wat u zomaar kunt negeren! Een verbeterde gebruikersvriendelijkheid op verschillende schermformaten vergroot de mogelijkheid tot hogere omzetcijfers (conversie), een mobielvriendelijke site is dan ook een must.

Hoe definieert Google ‘mobielvriendelijk’?

Een mobielvriendelijke website is een webpagina die correct de gehele pagina weergeeft op mobiele apparaten met internet (oa. tablets en smartphones). Mobiel internet is de norm geworden en zoekmachines zoals Google stellen hogere eisen aan websites en hun weergave op mobiele apparaten met internet.

Met ±70 procent marktaandeel in Search, stelt Google zelfs dat Responsive Webdesign de aanbevolen mobiele configuratie is, en ze gaan zelfs over om responsive webdesign als de beste praktijk voor een mobiel vriendelijke en vindbare site voor zoekmachines te noemen!


Hoe test ik of mijn website mobielvriendelijk is?

Google heeft ook een handig hulpmiddel ontwikkeld, waar na invoer van de URL van uw webpagina u kunt zien welke webpagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers ... of niet.

 

Mijn website is nog niet mobiel toegankelijk, wat nu? 

Websites die nog niet responsive of optimaal aangepast zijn aan mobiele toestellen, worden gestraft en zullen dus lager gerangschikt worden in de mobiele zoekresultaten. Dit maakt dat deze websites / bedrijven mogelijk potentiële klanten kunnen verliezen.

Conclusie ...

Mobiele bezoekers of leads missen, dit zou u dus flink wat kunnen kosten.

Als u kijkt naar de statistieken van uw website, zal u merken dat het aandeel mobiele bezoekers flink is toegenomen de voorbije jaren.

 

Neem gerust contact op met ons voor een vrijblijvende analyse van uw huidige website.
Bij een goed kopje koffie bekijken wij graag de mogelijkheden.